Povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel (PZP)
Čo je PZP?
Každý motorista zodpovedá za všetky škody, ktoré prípadne spôsobí prevádzkou svojho vozidla. PZP je skrata pre povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Je to poistenie, ktoré kryje škody, ktoré môžu vzniknúť prevádzkou poisteného vozidla druhej strane, do výšky limitov uvedených v poistnej zmluve, avšak minimálne do výšky štátom stanovených limitov.
Prečo je najvýhodnejšie uzatvoriť si PZP na našom portáli poistisasam.sk?
Pretože PZP si môžete uzatvoriť online kdekoľvek sa nachádzate - či už z pohodlia domova, práce, školy alebo akéhokoľvek iného miesta z ktorého sa viete pripojiť na internet. Jednoducho si porovnáte povinné zmluvné poistenie (PZP), vypočítané priamo pre Vás a vaše vozidlo, vyberiete si pre Vás najvýhodnejšiu ponuku, vyplníte online formuláre a okamžite si môžete vytlačiť dočasnú bielu prípadne aj zelenú kartu, ktoré slúžia ako doklad o PZP a návrh poistnej zmluvy online, ktorý obsahuje platobné údaje, na základe ktorých poistné môžete priamo prostredníctvom internetu uhradiť, čím sa návrh poistenia stáva platným. Šetríme Vám tým čas aj energiu, ktoré by ste venovali hľadaniu najvýhodnejšej ponuky PZP pre Vás a návšteve pobočky poisťovne. Takýmto spôsobom môžete mať uzatvorené PZP do 2 minút.
Zároveň Vám ponúkame časť Vašeho poistného naspäť. Stačí sa u nás jednoducho a bezplatne zaregistrovať a časť Vašeho poistného Vám v podobe provízie za Vašu zmluvu vrátime naspäť prostredníctvom nášho partnerského programu. Tým Vám ponúkame poistenie za bezkonkurenčne najnižšie ceny.
Kto má povinnosť uzatvoriť povinné zmluvné poistenie (PZP)?
Povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu má pri tuzemskom motorovom vozidle ten, kto je ako držiteľ motorového vozidla zapísaný v dokladoch vozidla alebo ten, kto je v dokladoch vozidla zapísaný ako osoba, na ktorú sa držba motorového vozidla previedla, v ostatných prípadoch ten, kto je vlastníkom motorového vozidla alebo jeho prevádzkovateľom. Ak na motorové vozidlo je uzatvorená nájomná zmluva s právom kúpy prenajatej veci, povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu má nájomca. Osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu, je povinná uzavrieť poistnú zmluvu najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.
Aký je územný rozsah poistenia zodpovednosti (PZP)?
Poistenie zodpovednosti sa vzťahuje na škodu, ku ktorej došlo na území Slovenskej republiky, štátov EÚ alebo cudzieho štátu, s ktorým Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) uzavrela dohodu o vzájomnom vyrovnávaní nárokov na náhradu škody spôsobenej prevádzkou motorového vozidla.
Aké sú zákonné limity poistného plnenia povinného zmluvného poistenia (PZP), povinného ručenia?
Od 1. januára 2009 do 31.12.2011 sú zákonom dané minimálne limity poistného plnenia 2,5 mil. EUR na škody spôsobené na zdraví a 500 tis. EUR na vecné škody. Od 1. januára 2011 sú zákonom dané minimálne limity poistného plnenia 5 mil. EUR na škody spôsobené na zdraví a 1 mil. EUR na vecné škody.
Čo ak klient vozidlo nepoistí na povinné zmluvné poistenie (PZP)?
Takéto vozidlo nesmie byť prevádzkované. Obvodný úrad tomu, kto napriek tomu, že má povinnosť uzatvoriť zmluvu povinného zmluvného poistenia (PZP), neuzavrie poistnú zmluvu, uloží pokutu od 500 Sk do 100 000 Sk. Pokuta podľa odseku 1 sa môže uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa obvodný úrad o porušení povinnosti dozvedel, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo.
Kedy vzniká povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu povinného zmluvného poistenia (PZP)?
Najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.
Chcem predať/odhlásiť vozidlo.
Pri predaji vozidla je potrebné toto prehlásiť na nového majiteľa. Podľa toho, či predávate vozidlo do toho istého okresu alebo do iného okresu, je potrebné vyplniť na dopravnom inšpektoráte tlačivo pre prepis vozidla v rámci okresu alebo tlačivo pre odhlásenie motorového vozidla. Nezabudnite si po prepise/odhlásení skopírovať technický preukaz, aby ste ho mohli priložiť v poisťovni k žiadosti o zrušenie poistnej zmluvy. Na základe tejto kópie a žiadosti, ktorú s Vami vypíšu v ktorejkoľvek pobočke danej poisťovne, kde ste vozidlo mali poistené, Vám poistnú zmluvu zrušia a v prípade, že ste mali poistné zaplatené dopredu Vám poisťovňa vráti nespotrebované poistné.
Čo treba urobiť, keď poistené osobné auto poistkou na PZP má nové EČ?
V prípade, že nedošlo k zmene držiteľa vozidla, stačí túto zmenu nahlásiť poisťovni (napríklad pri vydaní nových tabuliek EČ ako náhradu za odcudzené).
V prípade, že došlo aj k zmene držiteľa vozidla, je potrebné uzatvoriť novú zmluvu povinného zmluvného poistenia na nového držiteľa a zmluvu na predošlého držiteľa ukončiť .
Je možné preniesť bonus ktorý mám u jednej poisťovne v PZP na produkt PZP ktorý chcem dojednat u inej poisťovne?
Áno - bonus za bezškodovosť sa udeľuje na základe zápočtového listu z predchádzajúcej poisťovne, ktorý je poisťovňa povinná vystaviť do troch týždov od ukončenia poistenia. Ak nie je zápočtový list ešte k dispozícii, bonus sa udelí na základe čestného prehlásenia klienta a zápočtový list sa predloží dodatočne. V niektorých prípadoch je čestné prehlásenie dostačujúci doklad a poisťovňa zápočtový list nevyžaduje.
Na čo slúži zelená a biela karta?
Zelená a biela karta sú potvrdenia o povinnom zmluvnom poistení. Biela karta je potvrdenie platné na území Slovenska, zelená karta je potrebná pri ceste do zahraničia.
Ako môžem zrušiť svoje doterajšie poistenie?
Poistenie sa štandardne dojednáva na dobu neurčitú s poistným obdobím jeden rok. Ak chce poistník z hocijakého dôvodu zmeniť poisťovňu, je potrebné dať vo svojej doterajšej poisťovni výpoveď najneskôr šesť týždňov pred výročným dňom (deň s dňom začiatku poistenia zhodný v dni a mesiaci je výročným dňom poistnej zmluvy) tejto zmluvy.
Chcem zmeniť poisťovňu, kde mám uzatvorené povinné zmluvné poistenie
Ak chcete z akéhokoľvek dôvodu zmeniť poisťovňu, je potrebné dať vo svojej doterajšej poisťovni výpoveď najneskôr šesť týždňov pred výročným dňom (deň s dňom začiatku poistenia zhodný v dni a mesiaci je výročným dňom poistnej zmluvy) tejto zmluvy. Potvrdenú kópiu tejto žiadosti s pečiatkou poisťovne s dátumom, kedy žiadosť poisťovňa od Vás prijala, je dobré si uschovať.
Stala sa nehoda, čo mám robiť?
Pokial sa Vám stala nehoda, je v prvom rade potrebné zachovať chladnú hlavu. Čo sa poistenia týka, v prípade poistnej udalosti je potrebné vždy a bezodkladne zavolať políciu. A to aj v tom prípade ak sa domnievame, že je škoda minimálna, pretože nikdy nemôžeme voľným okom odhadnúť aká škoda sa skrýva pod karosériou. Tiež je potrebné poistnú udalosť nahlásiť poisťovni, prípadne s poisťovňou koordinovať ďalší postup. Telefónne číslo, na ktorom môžeme poistnú udalosť nahlásiť nájdeme v dokumentoch od poisťovne, prípadne TU. Je dobré, ak nosí vodič dokument so spomínaným číslom vo vozidle.
Čo potrebujem k uzavretiu PZP a ako uzavriem zmluvu povinného zmluvného poistenia?
Potrebujete Údaje o držiteľovi vozidla (prípadne aj majiteľovi, pokiaľ držiteľ nieje zároveň majiteľ predmetného vozidla) a údaje z osvedčenia o evidencii resp. technického preukazu vozidla, ktoré chcete poistiť.
Jednotlivé kroky:
- vyplňte základné údaje
- vyplňte doplňujúce údaje pre viac zliav
- zobrazia sa ponuky jednotlivých poisťovní
- po vybratí Vám vyhovujúcej poisťovne vyplňte formuláre o vozidle a o držiteľovi vozidla
- po kontrole údajov si môžete zobraziť všeobecné poistné podmienky, informáciu sprostredkovateľa k dojednávanému poisteniu, prípadne iné dokumenty poskytované poisťovňou (nájdete ich pod kontrolným sumárom Vašich údajov) a v prípade súhlasu ich potvrdiť
- poistenie dokončite
- po dokončení máte možnosť si zobraziťa vytlačiť návrh zmluvy a dočasnú bielu a zelenú kartu
- poistenie môžete zaplatiť hotovostným vkladom na účet poisťovne s variabilným symbolom uvedeným vo Vašom elektronickom návrhu zmluvy alebo bezhotovostným prevodom. Poistný vzťah vzniká okamihom zaplatenia prvého poistného
- v priebehu niekoľkých dní dostanete poštou akceptáciu poistky od poisťovne a originál bielej a zelenej karty
Ako a komu mám poistné zaplatiť?
Poistné je potrebné uhradiť danej poisťovni, ktorej elektronický návrh poistenia ste odoslali. Číslo účtu danej poisťovne, čiastka, variabilný a konštantný symbol sú vždy súčasťou elektronického návrhu zmluvy, ktorý si môžete po dokončení procesu uzatvorenia poistenia zobraziť, vytlačiť alebo uložiť na disk. Je dôležité uviesť správne číslo účtu danej poisťovne a variabilný symbol, nakoľko tento je jedinečným identifikátorom Vášho návrhu zmluvy.
Aký je rozdiel medzi kalendárnym a technickým rokom?
Pri kalendárnom roku trvá poistné obdobie vždy od 1.1 do 31.12. Pokiaľ je deň začiatku poistenia iný ako 1.1., prvé poistné obdobie končí 31.12. daného roku. K 31.12. je možné so 6 týždňovou výpovednou lehotou poistnú zmluvu vypovedať.
Pri technickom roku začína poistné obdobie dňom začiatku poistenia zodpovednosti. Deň s dňom začiatku poistenia zhodný v dni a mesiaci je výročným dňom poistnej zmluvy, ku ktorému je možné zmluvu vypovedať, za predpokladu dodržania 6 týždňovej výpovednej lehoty.
Momentálne je možné uzatvoriť si individuálnu zmluvu PZP len na technický rok.
Ak si zvolím ročnú alebo polročnú platbu poistného a poistenie zruším skôr, dostanem svoje peniaze naspäť?
Áno, poisťovňa je povinná vrátiť alikvótnu časť poistného, ak suma presiahne 50,- Sk.
Na čo všetko sa vzťahuje povinné zmluvné poistenie?
Na škodu spôsobenú inému na zdraví, škodu spôsobenú inému usmrtením, škodu na veci, náklady právneho konania, ušlý zisk.
Cestovné poistenie
Dá sa u vás dojednať cestovné poistenie v deň začiatku poistenia?
Návrh poistnej zmluvy pre cestovné poistenie online na našom portáli musí byť uzatvorený minimálne jeden deň pred začiatkom poistenia. Najlepšie je preto plánovať a uzatvoriť si cestovné poistenie dopredu pri plánovaní dovolenky alebo pri jej objednávaní.
Čo robiť v prípade poistnej udalosti?
V prípade poistnej udalosti je potrebné kontaktovať poisťovňu, u ktorej máte uzatvorené cestovné poistenie a postupovať podľa informácii pracovníka poisťovne alebo asistenčnej služby poisťovne.
Cestovné poistenie UNION:
Ak sa v zahraničí dostanete do situácie, v ktorej potrebujete pomoc v zmysle uzavretého poistenia - ošetrenie, transport a pod., skontaktujte sa s pracovníkmi spoločnosti EuroCross (zahraničný partner Union poisťovne).
S pracovníkmi spoločnosti EuroCross sa môžete kontaktovať 24 hodín denne. Môžete hovoriť slovensky. Stačí raz zavolať a pracovníkom spoločnosti Eurocross oznámiť vznik udalosti. Ďalej sa budú s vami kontaktovať pracovníci spoločnosti EuroCross.
Pri oznamovaní vzniku udalosti uveďte pracovníkom spoločnosti EuroCross:
- Vaše meno a priezvisko
- číslo poistky
- dobu platnosti poistenia
- adresu a tel. číslo miesta, na ktorom sa nachádzate a kde je možné Vás zastihnúť
- stručne popíšte Vašu situáciu (vznik Vašej udalosti)
Z celého sveta platné telefónne čísla spoločnosti EuroCross
+31 71 36 41 212
+420 2 9633 9644
Z krajín Anglicko, Francúzsko, Nemecko, Rakúsko, Taliansko, Španielsko, Švajčiarsko, Kanada a USA je možné využiť aj bezplatné telefónne číslo spoločnosti EuroCross +800 41 212 212
Pozor! Toto číslo nie je možné použiť ako bezplatné z mobilného telefónu
"+" je pripojenie do medzinárodnej siete, pre väčšinu európskych krajín je predvoľba 00, pre USA a Kanadu je predvoľba 011
Cestovné poistenie EURÓPSKA CESTOVNÁ POISŤOVŇA:
V núdzových prípadoch volajte prosím:
Núdzové volanie 24 hodín denne
Tel.: +421 2/ 544 177 11
Info linka +421 2/ 544 177 06, Fax: +421 2/ 544 101 74
e-mail: info@europska.sk
Europäische Reiseversicherung AG, organizačná zložka Slovensko,
Mlynské nivy1, P.O.Box 22, 821 04 Bratislava, Slovenská republika
Tlačivá pre nahlásenie poistných udalostí:
Tlačivo pre nahlásenie poistnej udalosti - liečebné náklady
Tlačivo pre nahlásenie poistnej udalosti - poistenie batožiny
Cestovné poistenie ALLIANZ SLOVENSKÁ POISŤOVŇA
Pri ochorení alebo úraze v zahraničí
Pri ochorení alebo úraze v zahraničí okamžite kontaktujte asistenčnú spoločnosť Mondial Assistance +421 2 529 33 113 a uveďte:
- Meno a dátum narodenia
- Kontaktné telefónne číslo
- Informácie o poistnej udalosti
- Spojenie do nemocnice na ošetrujúceho lekára
Je možné volať na účet volaného, alebo si nechať zavolať naspäť. V prípade, že nebudete schopný tieto účty zaplatiť, alebo ak potrebujete radu alebo pomoc, kontaktujte asistenčnú centrálu Mondial Assistance a postupujte podľa vyššie uvedených pokynov.Platby spojené s ambulantným liečením zaplaťte v hotovosti a originály dokladov o zaplatení starostlivo uchovajte, po návrate vám budú preplatené.
Ak v priebehu cesty utrpíte úraz, okamžite ho oznámte po návrate z cesty poisťovateľovi
Po návrate na Slovensko
K likvidácii poistnej udalosti je osoba, ktorá má nárok na poistné plnenie, povinná predložiť originály nasledovných dokladov:
-
hlásenie poistnej udalosti
-
správu lekára s uvedením diagnózy a prehľadom lekárskych úkonov, v ktorej je uvedená adresa lekára alebo zdravotníckeho zariadenia
- lekárske predpisy a účty za lieky
- doklady potvrdzujúce vznik nákladov v súvislosti s lekárskym ošetrením
- účty potvrdzujúce úhradu nákladov, s uvedením mena klienta, pečiatkou a podpisom lekára
- fotokópiu poistnej zmluvy
- na vyžiadanie poisťovateľa, fotokópiu dokladu o trvalom pobyte, resp. dlhodobom prechodnom pobyte a zdravotnom poistení
Poistnú udalosť je možné nahlásiť cez internet na online.allianzsp.sk, alebo telefonicky na 0800 122 222
Ak poistený utrpí úraz
Je povinný to poisťovateľovi oznámiť bez zbytočného odkladu po návrate z cesty. Poisťovateľ na požiadanie zašle poistenému formulár "Oznámenie úrazu", ktorý vyplní poistený a jeho ošetrujúci lekár. Odmenu lekárovi za lekársku správu na "Oznámenie úrazu" hradí poisťovateľ. Poistený poskytne poisťovateľovi na požiadanie ďalšie správy a posudky, a to najmä lekársku správu o ošetrení v zahraničí s uvedením diagnózy a rozpisom vykonaných úkonov a doklady preukazujúce miesto, čas a spôsob vzniku poistnej udalosti
Čo robiť pri poškodení, strate alebo oneskorenom dodaní batožiny?
Táto časť platí, iba ak máte dojednané cestovné poistenie s pripoistením poistenie batožiny. Krádež batožiny (vlámaním) okamžite ohláste na najbližšej policajnej stanici, od polície si vyžiadajte policajný protokol, že krádež bola ohlásená a dozrite na to, aby polícia potvrdila čo bolo ukradnuté a okolnosti krádeže. Ak dôjde ku škode na batožine v ubytovacom zariadení, požiadajte písomne prevádzkovateľa zariadenia o náhradu škody a prevzatie žiadosti si nechajte potvrdiť. Ak dôjde k strate/oneskorenému dodaniu batožiny pri doprave, vyžiadajte si u zodpovedného zástupcu dopravcu vystavenie zápisu - pri leteckej preprave tzv. PIR. Okolnosti vzniku škody podľa možnosti sfotografujte alebo inak zdokumentujte a poškodenú batožinu alebo jej zvyšky uchovajte. Poistnú udalosť po návrate ohláste poisťovateľovi.
Podľa čoho si vybrať cestovné poistenie?
Rozhodujúcimi faktormi by pre cestovné poistenie mali byť nielen cena, ale aj výška a rozsah krytí pre hlavné poistenie a jednotlivé pripoistenia (tieto nájdete tu vo všeobecných poistných podmienkach jednotlivých poisťovní) a možnosť uzatvoriť poistenie pre Vami požadovaný typ cesty a kategóriu činností / rizikových činností, ktor0 chcete v zahraničí podnikať. Ďaľším parametrom by malo byť, či a v akom rozsahu daná poisťovňa ponúka asistenčné služby.
Mám európsku kartu poistenca, kryje poistenie liečebných nákladov pri pobyte v EÚ niečo naviac?
Poistenie liečebných nákladov kryje v zahraničí v porovnaní s poistením na základe európskej karty verejného zdravotného poistenia naviac rozdiel medzi cenami zdravotných úkonov a liekov u nás a v cudzine, prevoz chorého na Slovensko, hradí spoluúčasti pacienta pri ošetrení alebo hospitalizácii v zahraničí aj prevoz telesných ostatkov na Slovensko. Kým verejné zdravotné poistenie platí v EU iba v štátnych nemocniciach, poistenie liečebných nákladov platí aj v súkromných zariadeniach. Veľkou pomocou pre poisteného môže byť asistenčná služba, ktorá dokáže klienta odbremeniť od zložitého vybavovania okolo poistnej udalosti v zahraničí. Rozsah krytia pre konkrétne cestovné poistenie a informácie o asistenčnej službe poisťovne získate v príslušných všeobecných poistných podmienkach.
Havarijné poistenie
Čo je to Havarijné poistenie?
Havarijné poistenie (Kasko) motorových alebo prípojných vozidiel, je krytie škôd na vozidle poistníka, podľa rozsahu poistenia následkom havárie, zásahu tretích osôb (vandalizmus), živelnej udalosti a krádeže.
Čo je to spoluúčasť v Havarijnom poistení?
Spoluúčasťou sa klient v havarijnom poistení podieľa na každej škodovej udalosti, ktorá na vozidle vznikne a je hradená poisťovňou - teda časť škody platí klient a časť poisťovňa. Spoluúčasť býva najčastejšie percentuálna s danou minimálnou výškou. V takomto prípade klient platí vyššiu z možností minimálna spoluúčasť alebo percento z celkovej škody. Teda ak na klientovom vozidle vznikne škoda napríklad 1000 EUR a klient má dojednané poistenie s 5% minimálne 166 EUR spoluúčasťou, tak 5% z 1000 EUR je 50 EUR, ale klient zaplatí 166 EUR a poisťovňa zbytok, pretože tých 5% z celkovej škody nedosiahlo minimálnu spoluúčasť. Niektoré poisťovne už pristúpili k čisto fixnej spoluúčasti, to znamená, že táto je pri každej škodovej udalosti rovnaká bez ohľadu na výšku škody. Niektoré poisťovne tiež pristúpili k nulovej spoluúčasti, teda klient v prípade škodovej udalosti neplatí nič. Všeobecne platí že čím nižšia je spoluúčasť, tým je vyššie poistné.
Chcem zmeniť poisťovňu, kde mám uzatvorené havarijné poistenie
Ak chcete z akéhokoľvek dôvodu zmeniť poisťovňu, kde máte uzatvorené havarijné poistenie, je potrebné dať vo svojej doterajšej poisťovni výpoveď najneskôr šesť týždňov pred výročným dňom (deň s dňom začiatku poistenia zhodný v dni a mesiaci je výročným dňom poistnej zmluvy) tejto zmluvy. Zmluva kasko sa zvykne dať tiež vypovedať do dvoch mesiacov od počiatku poistenia alebo od navýšenia poistného poisťovňou. Podmienky, za ktorých je možné havarijné poistenie vypovedať, sú uvedené vo všeobecných poistných podmienkach, ktoré tvoria prílohu konkrétnej poistnej zmluve kasko poistenia. Potvrdenú kópiu tejto žiadosti s pečiatkou poisťovne s dátumom, kedy žiadosť poisťovňa od Vás prijala, je dobré si uschovať.
Havarijné poistenie a PZP - aký je medzi nimi rozdiel?
Havarijné poistenie kryje vozidlo poisteného.
PZP je poistením zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla poisteného a teda kryje škodu, ktorú spôsobí svojím vozidlom poistený iným osobám a za ktorú je zodpovedný - to môže byť škoda na majetku ale aj na zdraví, životoch.
Príklad: pokiaľ poistený so svojím motorovým vozidlom svojou vinou havaruje a zničí inej osobe napríklad plot a má havarijné poistenie aj PZP, z PZP je nahradená škoda majiteľovi plotu a z havarijného poistenia škoda na aute poisteného. V prípade, že by mal tento vodič iba PZP (to mať musí, nakoľko je povinné), bude majiteľovi plotu nahradená škoda z PZP a škodu na svojom vozidle znáša vodič sám.
Ako si uzatvorím havarijné poistenie na poistisasam.sk?
Havarijné poistenie sa na našom portáli neuzatvára online, nakoľko štandardne býva k havarijnému poisteniu potrebná aj obhliadka vozidla (týka sa jazdených vozidiel). Klient si u nás iba vyplní formulár, na základe ktorého ho kontaktuje náš spolupracovník, pripraví mu ponuky viacerých poisťovn a pokiaľ si klient vyberie z ponuky, na osobnom stretnutí dá pripravenú zmluvu klientovi na podpis, vozidlo klientovi obhliadne a nafotí.